TTO 5; reisverslag Finlandreis (9 t/m 14 december 2022)

Met achttien leerlingen uit tweetalig vwo 5 gingen we op uitwisseling naar Finland om kennis te maken met de cultuur en Finse leeftijdsgenoten. Natuurlijk gingen alle interacties in het Engels, al was het maar omdat het Fins totaal niet te begrijpen is.

Al vanuit het vliegtuig zagen we een dik pak sneeuw! Na een maaltijd bij Vapiano gingen we Nederland-Argentinië kijken in de lobby van het hotel. Sommige leerlingen zagen kans tijdens de wandeling naar het centrum al de prachtigste foto’s te maken in deze mooie stad versierd met kerstlichtjes.

De volgende ochtend hadden we om half twaalf bij het station afgesproken met de Finse leerlingen en docenten. Voor die tijd hadden we nog tijd om de stad te verkennen of souvenirs te shoppen. Samen met de Finse leerlingen zijn we de rest van de dag in Helsinki gebleven. Eerst gingen we naar het Nationaal museum, daarna lunchten we in het restaurant van de universiteit en ’s middags gingen we met de veerboot over naar het eilandje Suomenlinna. We sloten onze citytrip in Helsinki af met een bezoek aan de kerstmarkt. Na een treinreis van tweeënhalf uur en een autorit van een uur kwamen we op de eindbestemming Kauhajoki.

De zondag brachten we door bij gastfamilies; leerlingen die in een hotel overnachtten, gingen op stap met een uitwisselingsstudent. ‘s Avonds was er voor alle leerlingen een feestje waar zelfs de lokale danstradities werden uitgewisseld.

Op maandag hebben we kennisgemaakt met de school: Lukio Senior Highschool Kauhajoki. Die dag werkten we ook aan ons project ‘Democratie en populisme’. ’s Avonds hadden de gastfamilies een heerlijk diner voor ons verzorgd en konden we, naar Finse traditie, een bezoek brengen aan de sauna. Vele leerlingen wisselden de sauna af met een duik in de sneeuw... Brrrrr.

Dinsdag was een actieve dag: we bezochten het Lauhanvuori National Park, een prachtige, maar koude omgeving. Vooral de sneeuw en de lunch bij het kampvuur maakten het heel bijzonder.

Op woensdag vertrokken we om kwart over zeven met de bus richting het treinstation om vanaf daar door te rijden naar het vliegveld in Helsinki. Het was een onvergetelijke reis, voor maar ook door onze leerlingen en dat kwam niet in de laatste plaats door de gastvrije ontvangst van alle Finse gastgezinnen, leerlingen en docenten! De Finse groep bezoekt ons van circa 20 t/m 24 maart. We hopen hen net zo gastvrij te kunnen ontvangen!