Interview Amy-Jolie Nijhuis

Naam: Amy-Jolie Nijhuis

Leeftijd: 16 jaar

Klas: HAVO-5

Hobby: Dansen

,,Toen ik vier jaar oud was, ben ik begonnen met dansen bij de balletschool van Liliane Butler in Terneuzen. Zoals zoveel meisjes deed ik eerst aan klassiek ballet, met een tutu en speciale balletschoenen aan. Later ben ik geswitcht naar modern ballet. Nadat ik de basisschool had afgerond, ben ik naar dansschool Movimento in Sint-Laureins gegaan, dat ligt vlak over de grens bij Aardenburg. Iedere week ben ik inclusief reistijd en thuis oefenen wel vijftien uur bezig met dansen. Dat is best veel, maar ik geniet er enorm van. In het begin was het wel even wennen om in België te dansen. Het dansniveau bij Movimento lag een stuk hoger dan ik gewend was en de discipline is in België veel groter dan in Nederland. Ieder jaar doe ik mee met de Belgische Kampioenschappen. Dat doe ik zowel solo als in teamverband. Bij de solodans heb je ook het onderdeel improvisatie, dat is superleuk om te doen. Je bereidt van tevoren wel het een en ander voor, maar pas op het moment zelf hoor je op welk nummer je moet dansen. Je dans moet je dan op dat moment direct aanpassen op het nummer, dat is soms best wel spannend. De Belgische Kampioenschappen hebben we met het team al eens gewonnen. Vorig jaar heb ik ook met de Europese Kampioenschappen meegedaan, heel bijzonder om mee te maken. Met ons team werden we daar tweede en bij de improvisatie ben ik derde geworden. Dit jaar is er weer een EK, maar dat valt precies samen met de eindexamenperiode. Het is dus even afwachten of ik dit jaar mee zal kunnen doen. Naast de verschillende kampioenschappen zijn er ook hele andere evenementen waar ik mag dansen. Zo heb ik vorig jaar met Theater Tol in Frankrijk mee mogen doen met straattheater. Weet je hoeveel mensen er daar op dat moment waren? 80.000! Het was namelijk tijdens een Touretappe in Douai. Ik stond daar op een fiets te dansen terwijl ik door de straten werd gereden. Pas geleden ben ik met het Theater Tol ook nog drie dagen naar Spanje geweest, waar ik met een groep op een feest mocht dansen. Zo kom je nog eens ergens, echt zo leuk! Naast het zelf dansen geef ik in de vakanties ook zelf les aan kinderen. Of ik later van dansen mijn beroep wil maken? Dat weet ik nog niet, ik wil het dansen niet als verplichting gaan zien en er vooral zoveel mogelijk van genieten. Voorlopig doe ik dat in ieder geval met volle teugen, dus we zien wel hoe het loopt.”