Interview Bo Herrebout
Ook ik zit hier op school! Onze leerlingen zijn natuurlijk vaak druk bezig met school, maar werken ook buiten schooltijd aan hun talenten. Op het sportveld, in de muziekschool en ga zo maar door. Sommigen zijn zo goed in wat ze doen dat ze er stiekem wel eens van dromen van hun hobby, hun beroep van te kunnen maken. Zo ook Bo Herrebout, leerlinge van HAVO-4.
Naam: Bo Herrebout
Leeftijd: 15 jaar
Klas: HAVO-4
Hobby: Dj’en
,,Volgens mij was ik een jaar of tien toen ik ben begonnen met Dj’en. Dat was niet echt vanzelfsprekend, want het is niet dat muziek in de familie zit ofzo. Mijn ouders zijn niet per se muzikaal en mijn broertje is bijvoorbeeld veel meer van het sporten. Ik raakte destijds al geïnspireerd door de muziek van James Hype, die nog steeds een voorbeeld van mij is. Wat zijn muziek zo goed maakt? Ik vind het heel mooi dat hij verschillende technieken door elkaar gebruikt. Het is als DJ natuurlijk de kunst om liedjes goed in elkaar over te laten lopen. James Hype kies daarbij soms voor overgangen, waar anderen niet zo snel over zouden nadenken. Uiteraard probeer ik dat in mijn eigen sets ook voor elkaar te krijgen. Een aantal weken geleden heb ik meegedaan aan de Zeeuwse voorronde van de Kunstbende 2026. Als enige meisje nam ik het in de categorie DJ op tegen vijf jongens. En wat denk je, ik won nog ook! We moesten een kwartiertje draaien waarbij drie juryleden ons vervolgens beoordeelden en tips gaven. Uiteraard ben ik heel erg blij dat ik gewonnen heb. Door mijn overwinning mag ik in juni meedoen aan de finale van de Kunstbende, in de Melkweg in Amsterdam. Dat is best wel even spannend, want in de finale hoef je eigen spullen niet mee te nemen, maar mag je met een grote set ter plekke draaien. Gelukkig word ik goed geholpen in mijn voorbereidingen, onder andere door meneer van Liere. Naast dat hij docent wiskunde is, doet hij zelf ook veel met muziek. Tot de Kunstbende had ik nog niet veel opgetreden, maar daar komt steeds meer verandering in. Zo mocht ik laatst een uur op de afterparty van Sterrenjacht in het Scheldetheater draaien. Superleuk natuurlijk, maar er komt er nog veel meer aan. Zo mag ik bij het Bevrijdingsfestival en City of Dance gaan draaien. Of ik later professioneel DJ wil worden? Nou, als het aan mij ligt wel hoor! Het lijkt me heel mooi om mijn muziek ooit zelf uit te kunnen brengen. Overigens denk ik dat veel leraren best verbaasd waren dat ik de Kunstbende gewonnen heb. Volgens mij ben ik de stilste leerling in onze klas, dus ze zullen vast niet gedacht hebben dat ik zo bezig ben met Dj’en, haha. Hoe het in de finale zal gaan, we zullen het wel zien. Hoe dan ook ga ik er alles aan doen om het in Amsterdam zo goed mogelijk te doen.”