Interview Hugo de Jonge
Het woord is aan onze oud-leerling Hugo de Jonge uit Rotterdam (Gemeente Sluis vanaf de herfst 2025):
‘‘A trip down memory lane’, zo voelde de afgelopen tijd voor mij. Nu ik sinds kort officieel als commissaris van de Koning werkzaam ben in Zeeland, kom ik weer op plekken waar ik jaren niet geweest was. En op die plekken kom ik regelmatig óók nog eens mensen tegen, die ik al tijden niet gesproken had. Het zorgt ervoor dat er allerlei herinneringen bovenkomen van vroeger, van de negen jaar die ik in Zaamslag heb gewoond. Na mijn basisschoolperiode op de Torenberg kwam ik terecht op het Zeldenrust. Als 11-jarig jochie kwam ik terecht in de HAVO-brugklas en heb ik uiteindelijk vier jaar op de school gezeten. Om het positief uit te drukken: er zijn periodes geweest waarin ik meer in vorm was. Ik was nogal puber, met alles wat daar bij hoort. Je wilt niet weten hoe vaak ik bij conrector Vanlerberghe heb gezeten. Ik had absoluut geen hekel aan de lessen, maar toch werd ik heel vaak uit de klas gestuurd. De favoriete leerling was ik dan ook niet bij veel leraren. En al helemaal niet bij meneer Vanlerberghe. Tóch kijk ik met veel plezier terug op mijn schoolperiode in Terneuzen. De middelbare school blijft tenslotte een vormende en betekenisvolle periode in je leven. Nadat we met ons gezin naar de Hoeksche Waard zijn verhuisd, heb ik daar de middelbare school afgerond. Mijn volgende stap was er een, die geen leraar van mij verwacht zou hebben. Ik ging naar de PABO om zelf leraar te worden. Ik vond het fantastisch! Voordat ik de politiek in ging, heb ik als leraar en adjunct-directeur op een basisschool gewerkt. Uiteraard had ik altijd een zwak voor de wat opstandige jongens in de klas. Ondertussen zit ik alweer vele jaren in de politiek. Maar er zit nog altijd een leraar in me. Als ik bijvoorbeeld voor een grote groep sta te spreken en ik hoor nog maar het kleinste beetje geroezemoes, wacht ik altijd even tot het stil is. Wat de toekomst zal brengen, zullen we wel zien. Wie weet keer ik ooit nog wel eens terug in het onderwijs. Hoe dan ook zeker is dat ik de komende jaren weer in Zeeuws-Vlaanderen kom wonen. Weliswaar niet in de gemeente Terneuzen, maar ik ben ontzettend blij weer terug in de streek te zijn. Zeeuws-Vlamingen (en zeker, ook Terneuzenaren) mogen af en toe best wat trotser zijn op hun fantastische streek. Ondanks dat ik geen model-leerling was, heb ik toch ook positieve herinneringen aan mijn tijd op school.