Interview Jeroen de Buck
Ook ik zat hier op school! Als fusieschool van De Rede en het Zeldenrust-Steelantcollege kent onze school héél véél oud-leerlingen. Wat is er van ze geworden? Wat doen ze nu? Daar komen we de komende tijd achter! Deze week is het woord aan Jeroen de Buck uit Zuiddorpe.
Naam: Jeroen de Buck
Leerling van/tot: 2006-2010 aan SSG de Rede
Huidig beroep: wethouder bij Gemeente Terneuzen
Favoriete docent(e): meneer de Cock (handvaardigheid) en meneer Gijzels (biologie)
,,Veel mensen denken misschien dat ik op jonge leeftijd al wist dat ik later de politiek in wilde gaan, omdat ik nu wethouder ben. Nou geloof me, dat was in mijn middelbareschooltijd zeker nog niet zo. Ik vond maatschappijleer wel interessant, maar veel verder ging het nog niet. Die politieke interesse is rond 2016 ontstaan, toen ik me erin ging verdiepen en met TOP/Gemeentebelangen in aanraking kwam. Daarna is het allemaal in een stroomversnelling gekomen en zit ik nu helemaal op mijn plek als wethouder bij de Gemeente Terneuzen. Toen ik op de Rede zat, zag ik mijn toekomst in de horeca liggen. Ik wilde maar wat graag later hotelmanager geworden en dat is ook gelukt. Deze functie heb ik een aantal jaar bij hotel de Blanke Top in Cadzand uitgeoefend. Daar ben ik erg trots op, zeker ook omdat op de middelbare school niet altijd in me geloofd werd. Ik kan me nog goed herinneren dat twee leraren in de brugklas zeiden dat ik nooit hoger zou komen dan het VMBO-kader niveau. Gelukkig dacht ik daar zelf anders over en ben ik na de brugklas verder gegaan op het VMBO-T niveau. Na de middelbare school ben ik naar het toenmalige ROC Westerschelde/ROC Zeeland gegaan en (na een jaartje werken) later naar de Hogeschool Zeeland. Toen ik in 2018 met Hbo-diploma Bedrijfskunde behaalde, heb ik zeker nog wel eens teruggedacht aan de woorden van de leraren in de brugklas. Op school was ik, zeker in het begin, een rustige en verlegen jongen. Ik keek altijd eerst de kat uit de boom en bleef ver uit de buurt van problemen. Dat verlegen jongetje zit soms nog steeds in me, maar tegenwoordig ben ik een stuk meer aanwezig. De basis hiervoor heb ik gelegd tijdens de middelbare school, waar ik geleerd heb om mensen aan te spreken en gesprekken aan te gaan. Wat me verder ook altijd zal bijblijven aan de middelbare school, zijn de lange fietstochten vanuit mijn woonplaats Zuiddorpe naar Terneuzen. De stap van de basisschool naar de middelbare school was voor mij letterlijk een hele grote in het begin. In Zuiddorpe moest ik letterlijk vijf deuren verder in de straat zijn om naar school te gaan, terwijl ik daarna opeens 15 kilometer moest fietsen. En dan zaten er op zijn zachtst gezegd nog ietsje meer leerlingen op school ook. Toch heb ik altijd genoten van de fietstochten (als het droog was), omdat we met een grote vriendengroep fietsten. Helaas zijn veel van mijn vrienden na de middelbare school verhuisd en niet meer teruggekomen. Zelf ben ik Zuiddorpe altijd trouw gebleven. Ik vind het dan ook heel mooi om me als wethouder in te mogen spannen voor mijn dorp en de hele gemeente Terneuzen. Uiteraard volg ik de ontwikkelingen omtrent de nieuwbouw van het Lodewijk College hierbij op de voet. Ook al heet de school nu anders dan in mijn tijd, het is en blijft ook mijn school.”