Interview Mousa Alnaji

Naam: Mousa Alnaji
Leerling van/tot: 2017-2019 aan SSG de Rede
Huidig beroep: Eigenaar van Kapsalon Mousa in Axel
Favoriete docent(e): Alle leraressen Nederlands van SSG de Rede
,,Wie mij in 2017 had verteld dat ik op 22-jarige leeftijd sta waar ik nu sta, had ik misschien wel voor gek verklaard. In dat jaar kwam ik namelijk vanuit Turkije richting Zeeuws-Vlaanderen en sprak ik letterlijk geen enkel woord Nederlands. Ik ben Palestijns, maar had op dat moment al op allerlei plekken gewoond. Ondertussen woon ik alweer acht jaar in Zeeuws-Vlaanderen en heb sinds vorig jaar mijn eigen kapperszaak in Axel (Kapsalon Mousa). Mijn leven is in 2025 in positieve zin flink op zijn kop gezet, vooral nadat ik in de zomer Cristiano Ronaldo heb geknipt. Jazeker, de échte Cristiano Ronaldo! Mijn oom werkt bij Al Nassr, de club waar Ronaldo momenteel voor speelt. Via hem kreeg ik de kans de spelers te knippen toen ze in Oostenrijk op trainingskamp waren. Toen ik het belletje van mijn oom kreeg dat ik langs kon komen, ben ik gelijk als een gek alles gaan regelen. Ik boekte snel een vliegticket naar Salzburg en heb allemaal nieuwe materialen gekocht. Zo’n kans krijg je maar één keer in je leven. Het was een geweldige ervaring en ik heb ongelooflijk veel leuke reacties gekregen. Ook voor mijn eigen kapsalon was dit natuurlijk mooie publiciteit. Het mooiste jaar van mijn leven in Zeeuws-Vlaanderen is echter toch het jaar 2017 geweest. Als 14-jarig jochie kwam ik terecht op SSG de Rede om er de Nederlandse taal en over de Nederlandse cultuur leren. Wat heb ik veel geleerd van mijn leraressen Nederlands, echt niet normaal. Ik ga geen namen noemen, want ik ben bang iemand te vergeten. Stapje voor stapje hebben ze me geleerd Nederlands te spreken. In die periode heb ik ook veel vrienden gemaakt, waarvan er nu een aantal soms bij mij in de stoel komen zitten. Ook met een aantal leraressen heb ik nog altijd contact, leuk he! Nadat ik het Nederlands aardig onder de knie had, kwam ik in de brugklas terecht. Dat vond ik wel lastig hoor, want ik was ondertussen al vier jaar ouder dan mijn klasgenoten. Toen ik op Scalda terecht bleek te kunnen, kwam mijn periode op de Rede ten einde. Op het Scalda heb ik eerst twee jaar dienstverlening gedaan en heb daarna de kappersopleiding gevolgd. Die had ik al na één jaar afgerond, dat was nog bijna nooit gebeurd. Hoe dat kwam? Voordat ik in Nederland kwam, had ik al wat ervaring. Toen ik nog maar twaalf jaar oud was, knipte ik al voor het eerst. Je kunt dus zeker zeggen dat ik geboren ben voor het vak. Zonder mijn tijd op de Rede had ik echter niet gestaan waar ik nu sta, De periode op school heeft me echt het
juiste duwtje in de goede richting gegeven. Met ongelooflijk veel plezier kijk ik dan ook terug op die mooie tijd.”