Interview Romika Hooi
Ook ik zat hier op school! Als fusieschool van De Rede en het Zeldenrust-Steelantcollege kent onze school héél véél oud-leerlingen. Wat is er van ze geworden? Wat doen ze nu? Daar komen we de komende tijd achter! Deze week is het woord aan Romika Hooi uit Terneuzen.
Naam: Romika Hooi
Leerling van/tot: 2018-2024 aan de HAVO
Huidig beroep: Studente commerciële economie aan de HZ
Favoriete docent(e): meneer Breijaert (gym), mevrouw Koeman (gym), mevrouw Klein (Duits)
,,In februari van dit jaar ben ik verkozen tot Miss Zeeland. Mensen denken misschien dat dit al langer een droom van me was, maar dat is zeker niet zo. Op de middelbare school was ik totaal niet met zulk soort dingen bezig. In die tijd zou ik dan ook anders gereageerd hebben dan nu. Het beeld dat ik van de Miss Zeeland-verkiezing had, was dan ook anders dan de werkelijkheid. Hoe ik dan toch mee ben gaan doen? Het kwam eigenlijk doordat de vorige winnares me een berichtje op Instagram had gestuurd. Ze zag blijkbaar iets in mij en vroeg me om mee te doen. Dat ik de wedstrijd dan zelfs win, vind ik natuurlijk heel erg leuk. Veel mensen denken waarschijnlijk dat er alleen op uiterlijk gekeurd wordt, maar dat is zeker niet zo. Natuurlijk wordt daar naar gekeken, maar het is maar een van de beoordelingspunten. Het gaat namelijk ook om zaken als je kleding, je houding en het geld dat je op hebt gehaald voor het goede doel van dit jaar (Stichting Simavi). Ook moet je een persoonlijk doel kiezen waar je je actief voor inzet en daar een pitch over geven. Bij mij zijn dat kinderen die in een onveilige situatie of met gescheiden ouders opgroeien. Bij de verkiezing had ik veel steun aan mijn vriendinnen Emily en Isabella. De hele periode op de basisschool en het Lodewijk College zijn we samen opgetrokken en nog altijd zijn we close. Omdat ik gewonnen heb, mag ik in juni aan de grote finale in Studio 21 in Hilversum meedoen. Superleuk toch! In aanloop ernaartoe doorloop je een heel traject (net als bij de Zeeuwse verkiezing), waarbij je van alles en nog wat leert. Op school was ik denk ik een vrij makkelijke leerling, maar wel eentje die heel vaak te laat kwam, haha. Ik moest me dan ook vaak ‘bij Dennis melden’. De leraren zullen misschien ook wel eens gek zijn geworden van de vele vragen die ik stelde. Zeker bij toetsen wilde ik altijd precies weten hoe ik een vraag moest interpreteren. Stiekem hoopte ik daarbij natuurlijk dat ik een deel van het antwoord kon achterhalen, haha. Alles bij elkaar kijk ik met een heel goed gevoel terug op mijn periode op het Lodewijk College. Het was een erg gezellige tijd, waarin ik me altijd op mijn gemak heb gevoeld. De beste herinneringen bewaar ik aan de skireis naar Oostenrijk in HAVO-4. De coronaperiode was wel echt een enorme rottijd om op school te zitten. Of ik later verder wil in de modellenwereld ofzo? Echt geen idee. Ik leef nu gewoon lekker toe naar de Nederlandse finale en dan zien we het allemaal wel. In de tussentijd geniet ik gewoon van alles dat ik mee mag maken.”