Interview Tabita Verburg

Naam: Tabita Verburg

Leerling van/tot: 1990-1996 aan Zeldenrust-Steelantcollege

Huidig beroep: President Benelux, France, Nordic, Spain en VK bij Dow Benelux BV

Favoriete docent(e): Hans en Simone Bos

Al heel wat jaren speelt de middelbare school een belangrijke rol in mijn leven. In 1990 ben ik er zelf begonnen in de brugklas en als moeder van vijf kinderen speelt de school een belangrijke rol in ons gezin. De twee oudste kinderen hebben de middelbare school ondertussen met succes afgerond. Dit schooljaar is er weer een dochter begonnen in de brugklas, daar komt binnenkort onze zoon bij. Of er veel veranderd is ten opzichte van mijn schooltijd? Je kunt beter vragen, wat niet, haha?. De wereld zag er in allerlei opzichten compleet anders uit, ook op school. Om maar een voorbeeld te noemen, in onze tijd mocht er nog gewoon binnen gerookt worden door de leerlingen van de bovenbouw. Dat was de normaalste zaak van de wereld. Zelfs als ik kijk naar de periode dat mijn oudste kinderen op school zaten en dat vergelijk met nu, zie ik grote verschillen. Het is echt nog niet zo lang geleden dat de mobiele telefoon helemaal niet zo’n grote rol speelde bij de jeugd. Tegenwoordig is het echt te gek geworden vind ik. Het verbod op mobiele telefoons binnen de schoolmuren kan de school gezelliger maken. Temeer omdat ik zelf weet hoe geweldig het kan zijn als je écht samen met je klasgenoten bent op school. Begin jaren ’90 was de school dé plek waar je sociale leven zich afspeelde en waar je lol trapte met je vrienden. En lol heb ik zeker gemaakt in die periode! Er komen veel herinneringen bij me naar boven drijven, denkend aan vroeger. Als ik er iets uit moet lichten, dan zijn het wel de geweldige schoolreizen die we gemaakt hebben. Met name de reis naar Berlijn is er een die voor de hele klas herinneringen voor het leven heeft opgeleverd. Toentertijd stapte je nog niet zo makkelijk in een bus of vliegtuig als tegenwoordig het geval is. Om dan zonder je ouders naar het verre Berlijn te reizen was dan ook een groot avontuur. Voor mijzelf was het Europees Jeugdparlement (EJP) een van de hoogtepunten van mijn periode op het Zeldenrust-Steelantcollege. Nadat ik de provinciale voorrondes was doorgekomen, werd ik uiteindelijk als een van de twee Nederlandse vertegenwoordigers in het EJP gekozen. Na het afronden van mijn studie ben ik in 2001 bij DOW Benelux gaan werken en doe dit tot op de dag van vandaag. Een van mijn nevenfuncties is dat ik in de Raad van Toezicht bij Stichting Toonbeeld in Terneuzen zit. Dat is zeker geen toeval, want kunst heeft altijd een belangrijke rol in mijn leven gespeeld. Dat is begonnen op de middelbare school tijdens de lessen kunstgeschiedenis van Hans Bos. In kunstgeschiedenis heb ik uiteindelijk ook examen gedaan. Dat was absoluut te danken aan de inspirerende lessen van meneer Bos. Ook de lessen van zijn vrouw Simone (docente Duits), die helaas in 2015 is overleden, zal ik nooit vergeten.”

600_tabita_verburg.jpg